"John Walker´s blues"

Zpráva o mladém Američanovi, který bojoval na straně Talibanu obletěla v roce 2001 celý svět a John Walker Lindh se stal veřejným nepřítelem číslo jedna. Po útocích na obchodní centrum v NYC, v září 2001, spojenecká vojska vyhlásila válku teroru a rozhodla se zaútočit na Afghánistán, kde se měl ukrývat Bin Ládin. J.W.Lindh byl zajmut během bojů v severní části Afghánistánu, poblíž Mazar-e-Šaríf, při povstání talibanských vězňů.
Od ledna 2003 si odpykává 20letý trest ve věznici v severní části Kalifornie. V lednu 2009 se pokusila Lindhova rodina požádat o zmírnění trestu pro svého syna, která byla G.W.Bushem zamítnuta.

V Lindhově případu je ještě důležité zmínit, že doba pro„všechna speciální opatření“ vůči jeho trestu vypršela 20.března 2009, tudíž jeho rodina má další příležitost pokusit se o změnu.

Příběh J.W.Lindha začal v 90. letech, kdy zhlédl film Malcolm X od režiséra Spika Lee, našel zálibu v Afro-americké kultuře, hlavně v hudbě (Hip Hop), to vše mělo blízko k islámu nebo z něj částečně čerpalo. Během tohoto období se Lindh o islám zajímal a získával informace. V roce 1997 se rozhodl konvertovat a pravidelně navštěvoval Islámské centrum v San francisku, kde žil se svými rodiči. Rodina jeho rozhodnutí ke konverzi nabrala jako negativní věc a svého syna odporovala. Ačkoliv oba rodiče byli vychováni v křesťanském duchu, pohlíželi na islám s respektem a nepodléhali tendenčním informacím v mediích.

Lindhovo nadšení pro muslimskou víru bylo tak silné, že se v roce 1998 rozhodl odjet studovat arabský jazyk do Jemenu, aby mohl číst Korán (Qur´an) v originále. Po necelém roce studia se na osm měsíců vrátil do Spojených států ke své rodině. V lednu 2000 se ale vrátil zpět do Jemenu a následně nato odcestoval do Pákistánu, kde chtěl studovat v madrase.
Toto období je zřejmě nejzásadnější v jeho chápání náboženství, zde už byl velmi blízko oblastem, kde se mohl setkat s filozofií Talibanu v praxi a zde se také rozhodl na jaké straně bude stát.


Tento článek není ale o vině/nevině John Walkera Lindha, ani zde nechci soudit jeho rozhodnutí.
Musíme zvážit všechny okolnosti, které hrají důležitou roli v propojení všech souvislostí.

Lindh byl velmi mladý, jeho rodina procházela prakticky během celých 90. let krizí.
V říjnu 2000 provedl Bin Ládin útok na torpédoborec USS Cole a nálada v muslimském světě byla napjatá. Jako vyústění všeho byly útoky na americké cíle 11.září 2001.



V podstatě mě k celé záležitosti nepřivedla senzacechtivá a rádoby dramatická nálada kolem J.W.Lindha, ale spíš folkový zpěvák a hudebník Steve Earl a jeho skladba "John Walker´s blues".
Skladba vyšla v roce 2002 na albu Jerusalem a S.Earl zde ukázal velmi osobitý postoj k případu Lindha a celé náladě v USA po 11.září.

Záměr této skladby byl napsat ji z pohledu mladíka, který pozoruje svět, který jej posuzuje a hledá v něm své místo a svou společnost. Earl se snažil vcítit do Lindhova pohledu a jeho nálady (v případě Steve Earla to nebyla až tak těžké, protože jeho texty jsou velmi kritické vůči americké společnosti) V první sloce jsou popsány Lindhovy pocity, když hledal mezi lidmi své místo a způsob jak se mezi ne zapojit.







text 1:

"Jsem jenom americkéj kluk, co vyrostl na MTV
viděl jsem všechny ty děti v reklamách na limonády
ale nikdo z nich nevypadal jako já
tak jsem se začal dívat kolem sebe a hledat světlo v šeru
první věc, kterou jsem uslyšel a dávala mi smysl, bylo slovo
Mohammeda, mír s ním"


refrén:
"Ashadu la illah illa´lláh
Není boha kromě Boha"



Zbylé dvě sloky jsou už z období Lindhova zatčení Spojeneckými vojsky,
je to retrospektiva lindhových rozhodnutích.

text 2:

"Kdyby mě teď táta viděl s řetězy kolem mých nohou,
on nerozumí, že někdy muž musí bojovat za to, v co věří
a já věřím, že Bůh je velký, všechna chvála Jemu.
a jestli mám zemřít, budu vynesen do nebes
jako Ježíš, mír s ním.

refrén:
"Ashadu la illah illa´lláh
Není boha kromě Boha"

Text 3:

"Přišli jsem bojovat (jihad) a naše srdce byla čistá a silná
jakmile byla smrt cítit ve vzduchu, všichni jsme prosili v modlitbách
a připravovali jsem se na mučednictví.
ale Alláh má další plán, utajený, nezjevený
Nyní mě táhnou zpět s pytlem na hlavě
do země nevěřících"


"Ashadu la illah illa´lláh
Ashadu la illah illa´lláh"



Steve Earl pojal celou záležitost velmi osobitým způsobem a jasně ukázal, že není ovcí v davu, který je vždy ochoten lynčovat kohokoli, kdo nejde stejným směrem.
Úhel pohledu, jakým Earl vidí celou problematiku je jasným důkazem, že svět nelze dělit na "Východ vs. Západ" nebo "věřící vs. nevěřící". Ten, kdo žije tuto černobílou iluzi světa, je člověk, který je dnes ztracen a má jen malou šanci prozřít.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)