„Král Heroin“ James Brown (český překlad)



Před necelými dvěma měsíci si fanouškové Jamese Browna připomněli další výročí jeho úmrtí (25.12.2006). J.Brown představuje ikonu, jejíž desky těžko upadnou v zapomnění, ale v našem povědomí zůstane nejen díky své hudbě. Skladby „I'm Black and I'm Proud“, „It´s A Man´s World“ nebo titul „Kmotr Soulu“ budou vždy symboly, která ho představují jako soul-funkového krále, kterému neměl nikdy dojít dech. Méně známá je ale jeho angažovanost v afroamerické komunitě.

Značka JB nebyla zrovna prodělečná a díky svému jménu mohla finančně podporovat černošské školy a pořádala benefiční koncerty pro hnutí PUSH Jesseho Jacksona nebo Černé pantery a jejich akci „Snídaně zdarma pro školní děti“ v r. 1969. V repertoáru J.Browna se ale objevuje několik skladeb, které se snaží nést poselství a apelovat na společnost.

Stylově by se daly rozdělit na dvě podskupiny. V jedné jsou skladby s funkovým zvukem a textem na určité téma, př. „I'm Black and I'm Proud“, „It´s A Man´s World“ nebo "Get Up, Get into It, Get Involved".
Druhá skupina je více blíže poezii, ale v diskografii JB představuje menšinu, konkrétně se jedná jen o několik skladeb, které vyšly na singlech, byly to „Public Enemy Pt. I., Pt.II.“ a nebo právě „King Heroin“.

Brown si uvědomoval své postavení a význam pro společnost, věděl, že jeho slova mají váhu a jeho lidé jim naslouchají. Rovněž měl své osobní zkušenosti s chudobou a později poznal i nebezpečí drog, vše v této kombinaci nabízelo J.Browna, jako ideálního člověka, který může promluvit, aniž by vyzněl povrchně a nastrojeně.

Překlad skladby „Král Heroin“ je text z větší části postavený na metafoře drogy, heroinu, jež Brown viděl ve snu jako člověka, který promlouvá k lidem. Text není 
zcela postaven na jednoduché rovnici drogy = zlo, Brown šel dál a zcela otevřeně popsal jejich sílu, zlo, ale i příjemné prožitky, kvůli kterým se je lide snaží získat.

Geniální tah spočíval ve znázornění arogance, bezohlednosti a vlivu drog, jakými nás ovládají a to jak nám vlastně upřímně říkají, že jsou špatné. Říkají to proto, že si to mohou dovolit, vědí, že se k nim většina z nás vždy vrátí a udělá cokoliv, aby je získala.



James Brown (1933 - 2006)




„Král Heroin“ James Brown (7“ singl, Polydor, 1972)

Dámy a pánové,
Toto je James Brown.
Chtěl bych vám říct něco, o jednom z nejzákeřnějších
Vrahů, kteří jsou dnes v naší zemi.
Minulu noc jsem měl sen, kde jsem
Seděl v obýváku a usínal…
Začal jsem mi zdát sen,
Ve kterém jsem procházel místem a
Viděl tam velmi zvláštní, divnou věc.

Ta věc stále před lidmi a hovořila k nim.
Pak mi došlo, že to byl Heroin.
Vražedná droga, která prochází vaším tělem.

Říkal:
Dostal jsem se do této země bez pasu,
Od té chvíle jsem byl žádaný a vyhledávaný.
Ta malá bílá špetka, nepřináší nic jiného než ztrátu,
bezstarostnost, smrt a hořkost .
Jsem svět moci a vše, co znám, je skutečné.
Zkus mě jednou a budeš to taky vědět.
Umím přinutit malého kluka, aby zapomněl na své učebnice do školy.
Umím přinutit, tu nevětší krásku, aby zapomněla na svůj vzhled.
Umím přinutit správnýho chlápka, aby opustil svou ženu.
Posílám ty nenasytné lidi do vězení, na doživotí.
Umím přinutit člověka, aby opustil svou zemi i vlajku.
Donutím holku, aby kvůli tomu 5ti dolarovýmu pytlíku, prodala své tělo

Někdo si myslí, že má dobrodružství jsou zábava a vzrušení.
Já ale umím vzít pistoli a dát ti jí k hlavě,
A donutím tě zmáčknout spoušť…
V tom celofánovým pytlíku jsem našel cestu,
K hlavám států nebo dětem, co si hrajou venku.
V Číně mě podporují, a funguji i v Japonsku ,
V Turecku mě uznávají, a legální jsem v Siamu.

Ovládám své závislé a nutím je krást, půjčovat si a žebrat.
Pak hledají žíly na rameni nebo noze…

Můžeš být Ital, Žid, Černoch nebo Mexikánce.
Donutím i toho nejsilnějšího muže, aby zapomněl na své pohlaví.
Takže teď kamaráde, teď už víš a dělej, jak nejlépe umíš…
Udrž si svou závislost, dokud tě nezatknou.
Pak se tě policie pokusí vzít z mého područí.
Myslíš si ale, že se mi odváží postavit?
Mně, tomu, kdo je teď tady Král?
Musíš bejt zavřenej ve vězení,
Abych se k tobě nemohl dostat jako návštěva nebo dopis.

Takže se svíjej bolestí, třes se a kašli.
Prožij šest šílených dní, a možná se mě zbavíš.
Nadávej mi, zkus se mi postavit!
Já ale vím, že kdybych byl v tvé blízkosti, určitě by sis mě dal.
Už během svého trestu, jsi rozhodl o svém osudu.

Teď poslouchejte! Každý z Vás, muž či žena, já na vás budu čekat u brány.
Nebojte se, neutíkejte! Já nejsem ten, kdo se za vámi žene.
Samozřejmě, mé jméno je Heroin!
A vy se vrátíte, až na mě dostanete chuť.


Hle! Jste na mě závislí!
Vaše nohy jsou svázány!
Pospěšte si!
Nasedněte na Koně !
A dobře se na něm projeďte.

Na Bílém koni Heroin*,
Ten vás doveze do pekla!
Do pekla!
Doveze vás do pekla!
Dokud nezemřeš!
Nezemřeš, bratře, dokud nezemřeš!

Tohle je revoluce v mysli!
Dejte se dohromady
A zbavte se drog!




* Bílý kůň (White horse), slangový výraz pro heroin nebo kokaine.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)

ERIC GARNER "I Can´t Breathe" (RIP)

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman