"Český hip hop feat. Etika a Morálka" (prosinec, 2012)

Český hip hop považuji za záležitost, které je lepší nedávat žádnou energii a držet ji v bezpečné vzdálenosti. Několikrát jsem měl pocit, že je třeba se vyjádřit k určitým momentům, ale vždy jsem si to rozmyslel. Jinak tomu ale bylo po přečtení rozhovoru s „rapperem“, který sám sobě dal jméno Řezník. Jeho videa za 120,- (slovy: sto dvacet korun českých) by mě za běžných okolností nechaly v klidu a oba bychom žili své životy dál, protože jsme jiní tak, že i z postele vstáváme z jiných důvodů.

Důvodem byla zmínka o prodeji triček s portrétem Anders Behring Breivika, jimž si „rapper“ přivydělává, v již zmíněném rozhovoru. Ale hlavně reakce šéfredaktora hip hopového serveru Bbarak.cz, kde bylo interview publikováno. Po přečtení jsem neváhal a napsal ihned dotaz, proč publikují rozhovor s člověkem, který propaguje vraha, který postřílel 69 mladých lidí na ostrově Utøya v Norsku. Chtěl bych také zdůraznit, že image a projev tohoto „rappera“ není samotný důvod, proč o něm psát. Hned po první email odpovědi mi bylo jasné, že tady není něco v pořádku: „kdyz nedas jen na vytrženy titulek z kontextu, zjistíš, že to není žádná propagace Breivika. Aspoň já to tam vidím jen jako nějaký srovnání a názor zpovídaného. Řezník rapuje o znásilňování, vraždách a dalších debilitách, to by mohlo vadit vždy každému něco. Breivik je téma, které do medií patří. Těch par otázek vzniklo kvůli jeho soudu“ odpověď z 19.12.2012

Argumenty a hlavně závěr emailu, který se mě snažil přesvědčit, že se jedná nevinnou „klukovinu“, mě ale ještě více utvrdil v tom, že bossovi hip hopového serveru „něco“ nedochází. Ještě jednou jsem napsal, že publikováním rozhovoru, se dopouštíte přinejmenším propagaci jeho aktivit, tj. prodávání trička s portrétem vraha. Jistotu jejich postoje ale můj email rozhodně nezviklal, a ještě ten den jsem dostal odpověď, ve stylu: „rozhovorem se myslelo, že když se v mediích řeší ta kauza, tak proč se tím nezabývat a proč mu nedat příležitost obhájit, co udělal a proč to udělal.“ Na závěr mi bylo sděleno, že „my tričko neprodáváme, ani neobhajujeme jeho prodej.“

Další argument byl, že tento hip hop server píše o rapperech, kteří často měli (mají) problémy se zákonem, nebo přímo byli odsouzeni za vraždu nebo prodej drog. Fakt, že američtí rappeři mají často kriminální minulost je nepopiratelný, nelze ale tuto skutečnost zjednodušit a už vůbec ne použít jako důvod pro psaní a propagování čehokoli/kohokoli, a morálku a etiku dát stranou!

Celá záležitost je právně těžko napadnutelná, protože Breivik nepropaguje hnutí /skupinu, která je jasně definována jako hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka (§ 260), ale je „pouze“ individuální propagátor svých názorů. Toho si je Řezník vědom a v rozhovoru nešetří jistotou, že by u soudu vyhrál a že právník by nebyl ani třeba. Z nadpisu jsem se snažil poukázat, že se nejedná o právní problém, protože pochybuji, že někdo, komu toto nedojde před odsouzením, by mohlo dojít ve chvíli, kdy by opouštěl soudní síň, nebo otvíral obálku s modrým pruhem. Kvalita společnosti se vždy ukáže na těch nejmenších detailech a morálce, kterou bychom měli mít v sobě automaticky, bez jakýchkoli hysterických a hlasitých demonstrací. Chybu a lidské selhání vidím nejen v samotném propagátorovi trička, ale hlavně v těch, kdo rozhovor udělali a dali mu prostor k jeho zveřejnění. Samotný akt propagace Breivika je pouze viditelná stránka celého problému, ještě více zarážející je klid a jistota, že není nikde problém, tak typický pro Čechy.



Theme music:

Populární příspěvky z tohoto blogu

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)