Langston Hughes x Gary Bartz




Skladbu "I've known rivers" nahrál Gary Bartz v roce 1973 se svou kapelou NTU TROOP. Inspiraci našel v poetice Langstona Hughese "The Negro Speaks of Rivers" napsané o 50 let dříve. Oba protagonisté, jazz-man, básník, i jejich díla, jsou v čase jakoby zrcadlově postavena proti sobě. Básník Langston Hughes recitoval své verše za doprovodu jazzových kapel a Gary Bartz naopak do svého světa hudby zapojil verše. Jestli jde o symboliku nebo shodu náhod není podstatné, oba se zapsali do kulturních dějin, Gary Bartz ještě stále "zapisuje". Jestli jste fanoušci jazz-fusion 70. let, neměli byste tohle album minout. Že se jedná o hit potvrdil londýnský saxofonista Courtney Pine, který "I've known rivers" dal na své album "Modern Day Jazz Stories". 



"Černoch mluví o řekách" Langston Hughes

Poznal jsem řeky...
Poznal jsem řeky zaniklého světa, jež proudí déle
než krev v lidských žilách.

Má duše je stejně hluboká jako ty řeky

Za brzkého jitra jsem se omyl v Eufratu.
Svou chatrč jsem postavil poblíž Konga, které mě pomalu ukolébalo.
Podíval jsem se na Nil a postavil u něj pyramidy.
Uslyšel jsem zpěv Mississippi, když Abrahám Lincoln přišel do New Orleans,
a viděl jsem její kalné vody, které se při západu proměnily ve zlato.

Poznal jsem řeky...
Dávné, temné řeky,

Má duše je stejně hluboká jako ty řeky



zdroj: báseň "The Negro Speaks of Rivers" vyšla ve sbírce "Selected Poems by Langston Hughes" (1926)








"I've known rivers and other bodies" (Prestige, 1973)
Hubert Eaves : piano
Stafford James : bass
Howard King : drums
Gary Bartz : sax and vocals



Populární příspěvky z tohoto blogu

ERIC GARNER "I Can´t Breathe" (RIP)

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)

"Tři dimenze modernismu" Daniel Bell (1978)

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)